Opublikowano: 29.10.2025 10:30
Blisko 1,3 mln zł dla studentów i kół naukowych Politechniki Warszawskiej
Studenci i studentki Politechniki Warszawskiej zdobyli blisko 1,3 mln zł w drugim naborze programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności”. W efekcie PW zajęła 2. miejsce w kraju pod względem łącznej kwoty uzyskanego finansowania oraz 3. miejsce pod względem liczby projektów.
Dofinansowanie trafi do studentów oraz kół naukowych i zostanie przeznaczone na udział w międzynarodowych zawodach inżynierskich, konferencjach naukowych oraz projektach badawczo-rozwojowych. Pozyskane środki pozwolą studentom rozwinąć projekty w obszarach lotnictwa, kosmonautyki, robotyki, energetyki i sztucznej inteligencji – od nowoczesnych dronów, łazików marsjańskich i samolotów udźwigowych po badania nad efektywnością systemów HVAC i rozwój architektur kognitywnych w inteligentnych systemach informacyjnych.
Projekty zespołowe, tradycja kół naukowych
Studenci Politechniki Warszawskiej zdobyli środki na realizację sześciu projektów. Cztery z nich rozwijane będą na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, a po jednym na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych oraz na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych.
Zespół Koła Naukowego SAE AeroDesign otrzymał dofinansowanie na projekt „Projektowanie, budowa i rozwój bezzałogowych samolotów udźwigowych na międzynarodowe zawody SAE Aero Design”. W projekcie weźmie udział 26 studentów, którzy zrealizują pełen proces projektowy – od koncepcji samolotów po testy aerodynamiczne, a następnie wystartują w dwóch edycjach zawodów SAE Aero Design 2026 w Stanach Zjednoczonych. Zespół ten od lat należy do ścisłej światowej czołówki, wielokrotnie stając na podium w poprzednich edycjach konkursu.
Studenckie Koło Astronautyczne rozwija projekt „Udział w międzynarodowych konkursach i konferencjach z dziedziny technologii kosmicznych i rakietowych”. Weźmie w nim udział 25 studentów Sekcji Rakietowej, którzy zaprezentują swoje konstrukcje podczas International Rocket Engineering Competition 2026 i FAR-OUT 2026, a wyniki badań – na prestiżowych konferencjach naukowych AIAA Aviation Forum, ESA Symposium on European Rocket & Balloon, IEEE AUTOTESTCON oraz CEAS Euro GNC. Projekt łączy rozwój technologii rakietowych z udziałem w międzynarodowych forach naukowych, promując Politechnikę Warszawską i polskie rozwiązania inżynierskie w branży kosmicznej.
Koło Naukowe Robotyków zrealizuje projekt „Udział w międzynarodowych zawodach łazików marsjańskich”. W projekcie uczestniczy 20 osób z sekcji Rover Team, które pracują nad konstrukcją HAL-062 – autonomicznego łazika zdolnego do samodzielnej nawigacji, poboru próbek i analiz terenowych. Projekt rozwija kompetencje w dziedzinach robotyki, mechaniki, elektroniki oraz programowania nisko- i wysokopoziomowego. Zespół wystartuje w zawodach University Rover Challenge 2026 w USA oraz European Rover Challenge 2026 w Polsce.
Koło Naukowe Autonomii Dronów Starling z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych realizuje projekt „Autonomiczny lot dronów, wyjazd na zawody Abu Dhabi Autonomous Racing League”. Sześciu studentów opracuje oprogramowanie i konstrukcję autonomicznego drona wyścigowego, zdolnego do lotów z prędkością przekraczającą 80 km/h, wykorzystującego jedynie podstawowe czujniki: IMU oraz kamerę z pojedynczym obiektywem. Projekt pozwoli uczestnikom rozwinąć unikalne w skali kraju kompetencje w dziedzinie nawigacji i kontroli autonomicznej, odpowiadając na aktualne wyzwania technologii dronów.
Projekty indywidualne, nowe otwarcie
– W tym roku po raz pierwszy od dłuższego czasu uczelnia uzyskała finansowanie także dla projektów realizowanych samodzielnie przez studentów i studentki, co pokazuje ich coraz większą inicjatywę i odpowiedzialność za własne pomysły – podkreśla Paulina Chrobocińska, Pełnomocnik Rektora ds. Kół Naukowych.
Pierwszym z nich jest projekt Katarzyny Katany z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa „Wpływ ceramicznych regeneratorów ciepła na efektywność energetyczną systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”. Autorka zbuduje stanowisko badawcze do analizy energochłonności systemów HVAC i zaprezentuje wyniki na konferencji IAQVEC 2026 w Los Angeles, jednej z najważniejszych światowych konferencji dotyczących jakości powietrza i efektywności energetycznej budynków. To przykład projektu łączącego innowacyjność techniczną z samodzielnością badawczą.
Drugim projektem indywidualnym jest projekt Feliksa Bańki z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych „Wsparcie studenta w kontynuacji rozwoju naukowego w obszarze kognitywnych architektur i wieloagentowych rozwiązań stosowanych w inteligentnych systemach informacyjnych”. Projekt koncentruje się na badaniach nad integracją dużych modeli językowych (LLM) z architekturami wieloagentowymi, umożliwiającymi współpracę i adaptację agentów w złożonych środowiskach analitycznych. Autor opracuje platformy badawcze oraz przygotuje publikacje naukowe, m.in. na konferencje AAMAS i ICML, poświęcone zastosowaniom sztucznej inteligencji w finansach i systemach decyzyjnych. Projekt rozwija badania nad nowoczesnymi architekturami AI, łącząc perspektywę informatyczną i ekonomiczną oraz podkreślając potencjał naukowy studentów PW w obszarze inteligentnych systemów informacyjnych.
Wspólne cele, rozwój kompetencji i promocja polskiej nauki
Łącznie w sześciu projektach weźmie udział blisko 80 studentek i studentów Politechniki Warszawskiej. Wszystkie te inicjatywy mają charakter międzynarodowy i pozwalają młodym przyszłym inżynierom rozwijać się w zakresie pracy projektowej, komunikacji naukowej i zarządzania interdyscyplinarnymi zespołami. Dzięki zaangażowaniu studentów, opiekunów kół naukowych oraz wsparciu Politechniki Warszawskiej projekty te nie tylko podnoszą kompetencje uczestników, lecz także promują polską naukę, naszą uczelnię i inżynierię na arenie międzynarodowej.
Środki finansowe na realizację zadań w ramach projektu będą pochodzić ze środków finansowych ujętych w części budżetowej 28 – szkolnictwo wyższe i nauka z budżetu państwa (17,48%) oraz z budżetu środków europejskich (82,52%) w ramach projektu niekonkurencyjnego pt. „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności” (Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym), realizowanego w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021- 2027.
Podobne tematy: