Przejdź do treści

Opublikowano: 25.09.2023 14:36

Studenci PW pracują nad kolejnymi wersjami swojego motocykla

Najnowsza wersja motocykla w akcji - trening w Radomiu, fot. WUT SiMR Racing Technology

Pierwszy poważny rozdział tej historii zaczyna się w 2017 roku. To wtedy postał zespół, który chciał zbudować motocykl na zawody MotoStudent. Po sześciu latach rozwoju maszyna WUT SiMR Racing Technology mocno się zmieniła, jej twórcom przybyło doświadczenia i mogą pochwalić się wieloma sukcesami. Dzisiaj celem jest skonstruowanie motocykla elektrycznego. Oczywiście na kolejną edycję zawodów MotoStudent.

Obecny motocykl jest spalinowy. Młodzi konstruktorzy z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych PW wykorzystali jednocylindrowy silnik z drogowego motocykla KTM RC250 o pojemności 250 cm3 i mocy 30 KM. W najnowszej wersji maszyny (zaprezentowanej w 2022 roku) wprowadzono wiele zmian względem pierwowzoru.

Nowoczesna technologia

W miejsce stalowej konstrukcji kratowej pojawiła się grzbietowa rama nośna ze stopów aluminium. Motocykl ma układ dolotowy ram-air wykorzystujący ciśnienie dynamiczne powietrza wywołane ruchem pojazdu, układ chłodzenia o zwiększonej wydajności oraz rozbudowaną aerodynamikę, obejmującą obudowane tylne koło, kierownicę powietrza na wymiennik ciepła oraz osłony aerodynamiczne rur zawieszenia przedniego.

– W porównaniu do wcześniejszej konstrukcji rozbudowaliśmy autorski układ akwizycji danych zintegrowany z programowalnym wyświetlaczem i wykorzystaliśmy technologię RTK umożliwiającą uzyskanie centymetrowej dokładności pozycjonowania pojazdu na nitce toru wyścigowego – mówi Arkadiusz Dagiel. – Nowością są także rozwiązania chmurowe (IoT) oraz analityka danych rozwijana we współpracy z firmą SAS Poland w międzynarodowym zespole ekspertów od Internetu rzeczy.

Nie tylko ściganie

Zespół tworzy obecnie jedenaście osób i podzielony jest na jedno- i dwuosobowe działy zajmujące się konstruowaniem, elektroniką (systemem akwizycji danych), aerodynamiką, osprzętem silnika oraz obsługą medialną i pozyskiwaniem partnerów.

– Studenci, oprócz konstruowania i wytwarzania komponentów motocykla, prowadzą badania nad charakterystykami sztywnościowymi konstrukcji nośnych jednośladów (badania stanowiskowe), dynamiką jednośladów oraz optymalizacją trajektorii ruchu po torze wyścigowym – wylicza mgr Paweł Chodkiewicz, opiekun WUT SiMR Racing Technology. – Zespół rozwija ponadto własne narzędzia do analizy zbieranych w trakcie ruchu danych. 

Wszystkie drogi prowadzą do sukcesu… i zawodów MotoStudent

Pierwsza wersja motocykla została zaprezentowana w kwietniu 2019 roku. Zespół dwukrotnie startował w zawodach na torze Slovakiaring na Słowacji. W 2019 roku w Alpe Adria Vintage zajął 2. i 3. miejsce. W 2020 roku był drugi w Pucharze Polski w klasie Sport250.

– W roku 2019 studenci uczestniczyli również w rundzie wyścigowej rozgrywanej na torze Oulton Park w Wielkiej Brytanii, w klasie Hel Performance Moto3 – serii towarzyszącej Mistrzostwom Wielkiej Brytanii – opowiada mgr Paweł Chodkiewicz.

W sierpniu 2023 roku odnowiona wersja motocykla WUT SiMR Racing Technology wzięła udział w Mistrzostwach Śląska rozgrywanych na Torze Poznań. Był to pierwszy test nowego motocykla na pełnowymiarowym torze wyścigowym. Mimo początkowych problemów, zespół skończył zawody na 3. miejscu.

– Uzyskaliśmy przy okazji najlepszy czas zawodów w klasie, w której startowaliśmy (klasa SST250, motocykli czterosuwowych o pojemności silnika do 250 cm3 lub dwusuwowych do 125 cm3) – opowiada Jan Biniewicz – Ten czas to 1:55.060.

– Z obecną konstrukcją przymierzamy się do startu w klasie Moto4 w wybranej rundzie włoskiej serii wyścigowej Trofei MES – zapowiada mgr Paweł Chodkiewicz. – Wszystkie starty oraz treningi traktujemy jako pole doświadczalne mające przygotować zespół do nowego projektu na kolejną edycję zawodów MotoStudent, tym razem związanego z motocyklem elektrycznym.

Zespół WUT SiMR Racing Technology tworzą: Jan Biniewicz, Wiktor Chmiel, Arkadiusz Dagiel, Dominik Jurczak, Konrad Konieczny, Mateusz Klisiewicz, Łukasz Sadłowski, Kornel Sojka, Michał Suligowski, Urszula Wardzyńska, Michał Wiśniewski.

Po więcej informacji o projekcie zapraszamy na stronę wsrt.pl.

Podobne tematy: