Przejdź do treści

Opublikowano: 16.09.2025 16:08

WUT-6 na torach Formuła Student – podsumowanie sezonu 2025

Obraz
Zespół WUT Racing i ich najnowszy bolid WUT-6

Sezon 2025 był dla WUT Racing sprawdzianem konstrukcji i pracy zespołowej. Nowy bolid WUT-6 zadebiutował na trzech imprezach Formuła Student – w Polsce, Czechach i Austrii – a starty potwierdziły, że przyjęte rozwiązania techniczne działają w realnych warunkach torowych.

Podczas Formuła Student Poland 2025 zespół wywalczył 3. miejsce w CV AutoCross oraz 4. miejsca w Cost & Manufacturing, Engineering Design i Acceleration. W Czechach WUT Racing stanął na podium, zdobywając 3. miejsce w CV Engineering Design. To rezultaty, które pokazują zarówno konkurencyjność osiągów zbudowanego w tym roku bolidu, jak i obszerne zaplecze wiedzy inżynierskiej członków zespołu.

Nowy bolid i kulisy przygotowań

WUT-6 zaprojektowano z myślą o stabilnej pracy układów podczas długotrwałego obciążenia. Przeprojektowano układ przeniesienia napędu, uwzględniając hybrydyzację poprzez dodanie silnika elektrycznego, przygotowano zupełnie nową konstrukcję nośną pojazdu wraz z układem zawieszenia. Przeprojektowano pakiet aerodynamiczny, którego elementy kompozytowe wykonano z uzyskaniem redukcji masy przy jednoczesnym zachowaniu parametrów sztywnościowych i wytrzymałościowych. Kluczowe było dopracowanie detali konstrukcji, które wprost przekładają się na powtarzalność osiągów.

Zespół zestawił wyniki obliczeń z testami na hamowni piastowej i danymi z telemetrii. Monitoring temperatur, obciążeń i pracy podzespołów pozwalał reagować na odchylenia od założeń i szybko wprowadzać poprawki. 

– Każdy dzień testów przynosił podstawy do podejmowania decyzji, których efekty widać było na torze – podkreślają członkowie WUT Racing.

Zespół, współpraca i wsparcie

W prace nad bolidem było zaangażowanych 71 studentów i studentek z dziewięciu Wydziałów Politechniki Warszawskiej: Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa, Samochodów i Maszyn Roboczych, Matematyki i Nauk Informacyjnych, Elektrycznego, Elektroniki i Technik Informacyjnych, Mechatroniki, Inżynierii Materiałowej, Zarządzania oraz Architektury. Połączenie kompetencji z różnych dziedzin okazało się kluczowe dla tempa prac i jakości finalnej konstrukcji.

– W projektach realizowanych przez Koło Naukowe WUT Racing łączy się wiele obszarów nauki: aerodynamikę, mechanikę, inżynierię materiałową i elektronikę, a także kompetencje operacyjne – organizację pracy, współpracę projektową oraz pozyskiwanie finansowania na poszczególne etapy budowy bolidu – mówi Paulina Chrobocińska, Pełnomocnik Rektora ds. Kół Naukowych PW. – Zespół działa projektowo – decyzje opiera na danych z testów i telemetrii, a kolejne iteracje domyka po każdym przeglądzie technicznym. 

– Bez ogromnego wsparcia Politechniki Warszawskiej – zarówno technicznego, jak i finansowego oraz szeroko zakrojonej współpracy partnerskiej nie zrealizowalibyśmy tak kompleksowego projektu i programu testów – wskazuje zespół WUT Racing. – Kluczową rolę odegrały także środki Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które pozwoliły sfinansować poszczególne etapy prac nad WUT-6 – od zakupu komponentów i usług technologicznych po testy i walidację rozwiązań. Dostęp do laboratoriów PW, infrastruktury i know-how partnerów umożliwił nam szybko domykać iteracje i przenosić poprawki na tor . 

Co dalej?

Wnioski z sezonu 2025 wyznaczają kierunek prac na kolejne miesiące – od dalszej optymalizacji dynamiki pojazdu i hybrydowego układu napędowego po rozwój narzędzi telemetrycznych. WUT Racing przygotowuje następne etapy projektu, traktując każdy start jako element nauki i źródło danych do kolejnych iteracji konstrukcji bolidu.