Przejdź do treści

Opublikowano: 14.08.2025 08:35

Politechnika Warszawska gospodarzem szkoły letniej dla studentów kierunków związanych z energetyką jądrową

Obraz
Uczestnicy polsko-amerykańskiej szkoły letniej w ramach inicjatywy Regional Energy Training Center, fot. Polski Atom

Na przełomie lipca i sierpnia w Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii PW CEZAMAT odbyła się polsko-amerykańska szkoła letnia zrealizowana przez Ministerstwo Przemysłu i Departament Energii Stanów Zjednoczonych w ramach inicjatywy Regional Energy Training Center (RETC).

W szkoleniu, którego tematem przewodnim było „Nuclear safety – Bezpieczeństwo jądrowe”,  wzięło udział 54 studentów z 7 uczelni, w tym przedstawiciele Wydziału Fizyki oraz Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Podczas zajęć prowadzonych przez specjalistów z Oak Ridge National Laboratory studenci poznawali zagadnienia związane z bezpieczeństwem jądrowym. Zajęcia dotyczące reaktora AP 1000 poprowadził przedstawiciel Westinghouse. Następnie odbyły się spotkania z przedstawicielami Państwowej Agencji Atomistyki, Polskimi Elektrowniami Jądrowymi i Urzędem Dozoru Technicznego. Tygodniowe szkolenie zakończyła wizyta studyjna w Narodowym Centrum Badań Jądrowych. Studenci zapoznali się z działalnością NCBJ oraz zobaczyli reaktor badawczy MARIA.

Dodatkowo pierwszego dnia szkoły letniej przedstawiciele zaangażowanych uczelni technicznych (Politechniki Warszawskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Poznańskiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Warszawskiego) spotkali się z przedstawicielami ministerstwa oraz delegacją ze Stanów Zjednoczonych, aby omówić plany dalszej działalności w ramach RETC.

Obraz
Prof. Adam Kisiel z Wydziału Fizyki, Dyrektor Centrum Doskonałości Technologii Kwantowych i Jądrowych C-QuaNT, podczas powitania gości i uczestników polsko-amerykańskiej szkoły letniej, fot. Polski Atom

Źródło: www.gov.pl/web/polski-atom/polsko-amerykanska-retc-szkola-letnia-2025---podsumowanie