Przejdź do treści

Opublikowano: 08.10.2025 09:27

Perun 2.0 – elektryczny motocykl studentów PW na zawodach MotoStudent Electric 2025

Obraz
Model motocyklu Perun 2.0

Motocykl Perun 2.0, zbudowany przez studentów z Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów (SKAP), już w październiku będzie reprezentował Politechnikę Warszawską w międzynarodowych zawodach MotoStudent Electric 2025 w Hiszpanii.

MotoStudent to prestiżowe zawody organizowane przez Moto Engineering Foundation i TechnoPark MotorLand. Ich celem jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej na studiach. Zespoły z całego świata projektują i budują wyścigowe motocykle w wersji spalinowej lub elektrycznej. Rywalizacja trwa wiele miesięcy i obejmuje raporty techniczne i biznesowe, dokumentację, testy, a finałem są próby dynamiczne i wyścig na torze.

Perun 2.0

Sercem projektu SKAP jest Perun 2.0 – motocykl zaprojektowany i wykonany w całości przez studentów. Rama i wahacz zostały zbudowane z wysoko wytrzymałych stopów stali, co zapewnia wysoką wytrzymałość przy jednoczesnym utrzymaniu optymalnych kosztów. Za napęd odpowiada bezszczotkowy silnik prądu zmiennego o mocy 57 KM i momencie 95 Nm, a autorski układ przeniesienia napędu pozwala osiągnąć prędkość maksymalną do 175 km/h.

Projekt rozwijany jest równolegle w trzech obszarach: mechanicznym – obejmującym konstrukcję ramy, wahacza i układu hamulcowego, aerodynamicznym – skupionym na opracowaniu owiewek i wykonaniu kompozytów oraz w części elektrycznej – gdzie powstaje układ napędowy, bateria i system zarządzania energią (BMS).

Od projektu do toru

W ciągu ostatniego roku studenci przygotowali pełny model 3D motocykla – od konstrukcji mechanicznych i pakietu aerodynamicznego, po projekty układów elektronicznych. Wykonali także obliczenia i analizy obejmujące m.in. wytrzymałość elementów, własności aerodynamiczne owiewek i charakterystykę termiczną baterii. Ponadto zaprojektowane i wykonane owiewki przebadano w tunelu aerodynamicznym. Zespół złożył wszystkie wymagane raporty, a obecnie finalizuje budowę fizycznego modelu – spawanie ramy, montaż podzespołów i integracja systemów to ostatni etap przed zawodami.

Wsparcie i finansowanie projektu

Budowa tak zaawansowanego pojazdu wymaga nie tylko ogromnego nakładu pracy, ale także odpowiednich środków finansowych. Projekt Perun 2.0 realizowany jest dzięki wsparciu Politechniki Warszawskiej i Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa, które zapewniają zarówno finansowanie, jak i zaplecze techniczne. Kluczowe znaczenie mają również programy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności” oraz „Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje” – dzięki którym możliwe było sfinansowanie poszczególnych etapów prac oraz wyjazdu na zawody.

Podobne tematy: