Przejdź do treści

Opublikowano: 27.10.2022 14:16

Studenci PW budują przyszłość zrównoważonego transportu

Na zdjęciu od lewej: mgr inż. Arkadiusz Czerwiński – opiekun zespołu oraz studenci: Magdalena Napurka, Magdalena Miętus, Julia Owczarska, Maksymilian Kukuć

Studencka drużyna z Wydziału Chemicznego wygrała konkurs „Drive Innovation – Przyszłość Zrównoważonego Transportu”. Zaproponowała ograniczenie spalin za pomocą ogniw fotowoltaicznych trzeciej generacji.

Konkurs, organizowany przez BASF Polska, przeznaczony był dla studentów kierunków i uczelni technicznych, zainteresowanych innowacjami w branży motoryzacyjnej oraz transportowej – w obszarze zrównoważonego rozwoju lub gospodarki obiegu zamkniętego. W finale rywalizowało 6 zespołów. Politechnikę Warszawską reprezentowali studenci Wydziału Chemicznego: Magdalena Napurka, Magdalena Miętus, Julia Owczarska, Maksymilian Kukuć oraz ich opiekun mgr inż. Arkadiusz Czerwiński.

Zadanie polegało na zaprezentowaniu swojego pomysłu na rozwiązanie co najmniej jednego z określonych problemów, z którymi boryka się branża samochodowa oraz transportowa. Nasza reprezentacja zajęła się kwestią ograniczania emisji gazów cieplarnianych i związków lotnych. Zaproponowała wykorzystanie ogniw fotowoltaicznych trzeciej generacji.

 – Chcieliśmy, aby nasz pomysł był przede wszystkim uniwersalny, a także, żeby dało się go wprowadzić tu i teraz – mówią studenci. Rozwiązanie miało mieć wpływ na coraz szybciej postępujące zmiany klimatyczne, ale również wspierać założenia Zielonego Ładu, czyli osiągnięcie przez Unię Europejską neutralności klimatycznej do 2050 r., a także zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. Jednocześnie proponowane rozwiązanie miało być realistyczne.

– Po intensywnej burzy mózgów narodził się pomysł na zastosowanie fotowoltaiki w motoryzacji. Nie chodziło jednak o ciężkie i sztywne panele, które znamy z dachów naszych domów, a o innowacyjne, organiczne ogniwa fotowoltaiczne, nazywane też polimerowymi. Te, w przeciwieństwie do ogniw krzemowych, są lekkie, giętkie i bardzo cienkie – podkreślają członkowie drużyny.

Takie panele, a w zasadzie plastry, można by umieścić nie tylko na dachach samochodów osobowych, ale też na całych naczepach samochodów ciężarowych. Dzięki temu alternator w pojeździe zostałby odciążony, emisja spalin zredukowana, a zużycie surowców ograniczone.

– Prądem generowanym przez ogniwa chcieliśmy zasilać urządzenia peryferyjne, takie jak np. światła samochodowe, klimatyzacja czy radio. Według naszych szacunków, wprowadzenie systemu wyłącznie w samochodach osobowych w Polsce pozwoliłoby na zaoszczędzenie aż 3 mld litrów paliw (oleju napędowego, benzyny oraz gazu) – wyjaśniają studenci.

Rozwiązanie mogłoby znaleźć zastosowanie także w innych środkach transportu, np. na pociągach, tramwajach czy nawet statkach. Dodatkowo studenci z Wydziału Chemicznego zaproponowali wykorzystanie nowoczesnych akumulatorów ze stałym elektrolitem polimerowym, nad którymi pracuje zespół naukowo-badawczy z Katedry Chemii i Technologii Polimerów. Jego członkiem jest mgr inż. Arkadiusz Czerwiński. Akumulator pozwoliłby na większe bezpieczeństwo przy użytkowaniu samochodu oraz zmniejszenie masy pojazdu.