Przejdź do treści

Economic viability of mobile electricity storage facilities serving as an alternative means of electricity sharing by providing time-shifting ancillary service

Zapewnienie warunków do zwiększenia tzw. autokonsumpcji energii – czyli zużywania jej w miejscu produkcji przez odbiorcę końcowego – jest kluczowe, aby zmaksymalizować jego korzyści ekonomiczne, wynikające z posiadania odnawialnych źródeł energii. Jednym z rozwiązań, które pozwalają realizować takie działanie, są magazyny energii elektrycznej. W praktyce jednak pojawia się problem, gdy podmioty mają wiele rozproszonych lokalizacji i chcą zwiększyć autokonsumpcję, jednocześnie nie sprzedając nadwyżek energii do sieci. W takim przypadku trzeba szukać innych sposobów transportu energii między tymi punktami. Jedną z opcji jest wykorzystanie mobilnych magazynów energii elektrycznej. Aby mogły one zastąpić tradycyjną metodę dystrybucji energii (wymagającą sprzedaż nadwyżek do sieci), konieczne jest sprawdzenie, czy takie rozwiązanie ma sens techniczny i ekonomiczny. W artykule zaprezentowano metodykę oceny dziennych kosztów transportu energii między lokalizacjami z wykorzystaniem floty specjalnie zaprojektowanych pojazdów elektrycznych, które przewożą w swojej powierzchni ładunkowej bateryjne mobilne magazyny energii elektrycznej. W pierwszej kolejności zbadano techniczną wykonalność takiej usługi sieciowej, a następnie przeanalizowano opłacalność całego procesu dla dwóch kategorii pojazdów z pojemnością znamionową bateryjnych mobilnych magazynów energii od 24 kWh do 192 kWh. Na podstawie otrzymanych wyników stwierdzono, że możliwe jest świadczenie takiej usługi w formie przesuwania obciążenia w czasie (load time-shifting). Jednak rozwiązanie to zaczyna być opłacalne dopiero przy cenie energii elektrycznej przekraczającej 1,00 EUR/kWh (obecna cena zakupu energii elektrycznej z usługami dystrybucyjnymi wynosi około 0,2 EUR/kWh). Podmiot, który zdecyduje się na takie przenoszenie energii między lokalizacjami, może osiągnąć zysk od 605 EUR aż do 116 000 EUR. Lepsze rezultaty uzyskuje się w scenariuszach, w których wykorzystuje się pojazdy o większym potencjale energetycznym – czyli z większą pojemnością baterii i mniejszą masą urządzeń w torze mocy (przetwornice energoelektroniczne, rozdzielnice, przewody itp.).

Artykuł:

Energy Conversion and Management

Autorzy z PW:

Krzysztof Zagrajek 

Rok wydania: