Znak Politechniki Warszawskiej

Studenckie wsparcie dla rozwoju turystyki kosmicznej

Zespół Innspace tworzony m.in. przez naszego studenta wziął udział w finale międzynarodowych zawodów Student Aerospace Challenge. Za swoją pracę dotyczącą ochrony przeciwradiacyjnej pasażerów samolotu suborbitalnego otrzymał Suborbital Day Special Prize.

Zdjęcie zespołu z Innspace odpowiedzialnego za nagrodzony projekt

Zespół z Innspace odpowiedzialny za nagrodzony projekt, fot. Marcin Zieliński

Nad nagrodzonym projektem pracowało pięć osób: Hubert Gross (Politechnika Rzeszowska), Magdalena Łabowska (Politechnika Wrocławska), Dominik Tokarz (Politechnika Warszawska), Małgorzata Popiel (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) i Renata Ferduła (Politechnika Poznańska).

Ochronić pasażerów

– Tematyka lotów suborbitalnych zyskuje na popularności dzięki sukcesom takich firm jak Virgin Galactic czy Blue Origin – mówi Hubert Gross z Politechniki Rzeszowskiej, lider zespołu. – Jest to też temat, który ogromnie interesuje nasz zespół, gdyż to najtańszy obecnie sposób na realizację turystyki kosmicznej.

Osłona przeciwradiacyjna w pojazdach przekraczających linię kosmosu pełni kluczową rolę dla zdrowia pasażerów. Otrzymywane dawki radiacji podczas lotu suborbitalnego wielokrotnie przekraczają dopuszczalne normy, co może skutkować nowotworami czy chorobą popromienną.

– Dlatego nasz zespół zdecydował się opracować temat związany z osłonami przeciwradiacyjnymi w samolotach suborbitalnych – mówi Dominik Tokarz, nasz student z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa, w projekcie odpowiedzialny za analizę wpływu ziemskiej magnetosfery i atmosfery na transfer promieniowania kosmicznego, kalkulację dawek skutecznych otrzymywanych przez załogę podczas przelotu suborbitalnego oraz analizę skuteczności zaproponowanych tarcz pasywnych na redukcję absorbowanego promieniowania.

Materiałowe wyzwanie

Studenci podeszli do projektu kompleksowo. Ze względu na różne zastosowania i związane z nimi potrzeby decydowali się rozdzielić prace nad osłoną na okna i konstrukcją nośną. Bardzo uważnie dobierali materiały.

–  Każdy z materiałów oprócz funkcji osłony przeciwradiacyjnej pasażerów musiał sprostać innego rodzaju wyzwaniom, jak przenoszenie naprężeń, ochrona przed wysoką temperaturą czy zabezpieczenie przed pożarem – mówi Magdalena Łabowska z Politechniki Wrocławskiej.

W kolejnych warstwach konstrukcji nośnej studenci użyli lekkiego stop aluminium 7075-T6 (stosuje się go w lotnictwie, tworzy równocześnie lekką i wytrzymałą konstrukcję półskorupową), pianki silica aerożelowej (ma dobre właściwości izolacyjne, chroni pasażerów przed temperaturą podczas wchodzenia w atmosferę), Demronu (kluczowy, bo ma największy udział w ograniczaniu dawki radiacji otrzymywanej przez pasażerów) i Nomexu (zabezpiecza przed możliwością rozprzestrzenienia się pożaru w pasażerskim przedziale samolotu).

Do okien zespół zastosował trzy warstwy materiałów: aluminosilicate glass (na zewnątrz) – odporny na bardzo wysokie temperatury, silica aerożel (środek) – wzmocniony bromem, aby wykazywał lepsze właściwości ochronne przed promieniowanie, Vycor (od wewnątrz).

Wizualizacja prezentująca warstwy materiału użyte w konstrukcji nośnej

Wizualizacja prezentująca warstwy materiału użyte w konstrukcji nośnej, fot. Innspace

To był trzeci start Innspace w zawodach Student Aerospace Challenge i trzecia nagroda za zrealizowany projekt. Pewnie nie ostatnia, bo studenci mają już kolejne pomysły. Chcą teraz zbadać, czy są w stanie zbudować bazę unoszącą się w atmosferze Wenus, która pozwoli dokładniej zbadać tą planetę.

Więcej informacji o zespole Innspace na stronie www i Facebooku