Znak Politechniki Warszawskiej

Proton Dynamic – z zawodów Formuła Student do Formuły 1?

Bolid

Studenci pracują nad swoim bolidem od października, fot. Proton Dynamic

Studenci z Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej pracują nad elektrycznym bolidem na międzynarodowe zawody Formuła Student. W lipcu na torze wyścigowym Riccardo Paletti w okolicach Parmy zmierzą się z najlepszymi drużynami z całego świata.

Zapraszamy do przeczytania nowego artykułu z cyklu Badania - Innowacje - Technologie.

Pomysł startu w zawodach narodził się prawie rok temu, w maju. Zbieranie wstępnych koncepcji trwało kilka miesięcy. W październiku prace nad bolidem ruszyły pełną parą. Studenci zaczęli projektować pojazd, a ponadto brać udział w ważnych branżowych wydarzeniach i pozyskiwać partnerów.

– Chcemy pokazać, że potrafimy zbudować samochód elektryczny i rozwijać elektromobilność w Polsce – mówi Filip Wyrzykowski z PW.

Motoryzacyjna rodzina

Zespół Proton Dynamic jest podzielony na dwa duże działy: techniczny (składający się ze studentów Politechniki Warszawskiej, głównie z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych) oraz marketingowy (zrzeszający studentów Szkoły Głównej Handlowej). W sumie to 34 pełne pasji osoby.

W drużynie są osoby, które zajmują się mechaniką, mechatroniką, elektroniką, a nawet projektują całe pakiety akumulatorów. Grupa z działu marketingowego dba o biznesową stronę przedsięwzięcia.

– Jesteśmy z dwóch różnych uczelni i to nam bardzo pomaga – podkreśla Dorota Bujanowska z SGH. – Dyskutujemy i dużo się od siebie wzajemnie uczymy.

– Spotykamy się tak często, że stworzyliśmy coś na kształt rodziny – dodaje Filip Wyrzykowski.

Studenci podczas projektowania bolidu

Zespół zakończył projektowanie, teraz już buduje swój pojazd, fot. Proton Dynamic

Jak w firmie

Za studentami długi i żmudny etap projektowania. To bardzo ważna część pracy nie tylko ze względu na to, że bez dobrego projektu nie będzie dobrego bolidu, ale także dlatego, że przed zawodami należy wysłać organizatorom całą dokumentację techniczną. Jest ona podstawą kwalifikacji do konkursu.

– Dużym wyzwaniem było dla nas to, że musieliśmy wykorzystać w praktyce wiedzę, której jeszcze nie zdobyliśmy podczas studiów – mówi Filip Wyrzykowski. – Dlatego spędziliśmy dziesiątki godzin na czytaniu i konsultacjach z naszymi prowadzącymi.

W czasie prac należy pamiętać o jeszcze jednym istotnym elemencie, czyli o regulaminie. A ma on ponad 200 stron. – Z jednej strony to ułatwia pracę, bo dokładnie wiemy, co mamy zaprojektować, ale z drugiej – utrudnia, bo pewnych elementów nie możemy wykonać inaczej, niż je opisano, nawet jeśli nasz pomysł wydaje się lepszy – zaznacza Filip Wyrzykowski.

Aktualnie członkowie zespołu Proton Dynamic już budują swój bolid. Spawają, toczą, frezują… W końcu mogą zobaczyć, jak realnie wygląda to, co zaprojektowali.

– Wszystko funkcjonuje jak mała firma, można porównać to do start-upu, który projektuje coś nowego i chce to wprowadzić na rynek – opowiada Dorota Bujanowska.

Czekając na lipiec

Wyścigi z cyklu Formuła Student odbywają się na różnych torach. Są wśród nich znane fanom Formuły 1 Silverstone czy Hungaroring. Często terminy kolejnych imprez się wręcz pokrywają, więc trzeba wybierać starty. Drużyna z PW i SGH weźmie udział w zawodach we Włoszech, które potrwają od 11 do 15 lipca. Jak na każdym wyścigu z serii, zespoły będą rywalizować w konkurencjach statycznych (prezentacja biznesowa, kosztorys i design) oraz dynamicznych (sprint od 0 do 100 km, czyli test przyspieszenia, ósemka, sprawdzająca wytrzymałość konstrukcji, wyścig na dystansie 1 km i dłuższy wyścig na dystansie 22 km).

Konkurencje są poprzedzone kontrolą techniczną. – Na przykład bolidy elektryczne są polewane wodą – mówi Filip Wyrzykowski. – Sędziowie sprawdzają w ten sposób, czy wszystkie systemy są bezpieczne dla kierowców. Jeśli gdziekolwiek wyskoczy bezpiecznik, to drużyna nie może wystartować w wyścigu.

W zawodach rywalizują bolidy spalinowe i elektryczne. Jest klasyfikacja łączna dla wszystkich, dla każdej z kategorii, dla każdej konkurencji oraz dla debiutantów. Drużyna Proton Dynamic nastawia się przede wszystkim na rywalizację z bolidami elektrycznymi i innymi zespołami startującymi w zawodach po raz pierwszy.

Formuła Student to w motoryzacyjnym świecie bardzo prestiżowe zawody. Pojawiają się podczas nich szefowie ważnych samochodowych koncernów, często w poszukiwaniu ciekawych rozwiązań i – przede wszystkich – utalentowanych pracowników. – Znamy przypadki, że uczestnicy zawodów dostawali później pracę w zespołach Formuły 1 – mówi Filip Wyrzykowski.

Zespół Proton Dynamic

W projekt są zaangażowane 34 osoby, fot. Proton Dynamic

Zespół Proton Dynamic tworzą:

  • Dział techniczny: Filip Wyrzykowski, Wojciech Szymański, Kamil Siemieniuk, Oskar Bogacz, Jan Pichell, Krzysztof Szymański, Michał Rybakowski, Karol Gortych, Robert Jędrzejewski, Rafał Piotrowski, Jakub Łapiński, Kevin Wróbel, Ignacy Lipowiecki, Natalia Wolska, Paweł Waśkiewicz, Bartek Lipiec, Kamil Kowalczyk, Arkadiusz Kłosok, Daniel Szczepański, Jakub Kisiała, Igor Soroczyński i Dawid Andrzejewski.
  • Dział marketingu: Dorota Bujanowska, Karol Poślednik, Rafał Matysiak, Krzysztof Grzęda, Oliwer Śliwa, Bartosz Dygas, Beniamin Szlęzak, Robert Raciniewski, Piotr Pater, Janusz Bieniek, Paweł Sokół i Karol Myśliński.

 
Agnieszka Kapela

Biuro ds. Promocji i Informacji