Znak Politechniki Warszawskiej

Niezwykły projekt studentów Wydziału Chemicznego

Andrzej Wiśniewski, Kamila Woźniak i Dominik Gutowski podczas międzynarodowego finału L’Oréal Brandstorm 2017

Flochemists podczas międzynarodowego finału L’Oréal Brandstorm 2017, fot. Facebook / L'Oreal Polska

Informację o konkursie znaleźli w newsletterze Biura Karier Politechniki Warszawskiej. – Z ciekawości, jakie będzie zadanie, zarejestrowaliśmy się na platformie i tak zaczęliśmy naszą podróż – mówi Dominik Gutowski. Podróż zakończyła się w Paryżu podczas międzynarodowego finału L’Oréal Brandstorm 2017. A może dopiero tam tak naprawdę się zaczęła?

Członkowie zespołu FloChemists, czyli Dominik Gutowski, Andrzej Wiśniewski i Kamila Woźniak studiują technologię chemiczną i działają w Chemicznym Kole Naukowym „Flogiston”. Taki konkurs jak Brandstorm to była dla nich okazja, by sprawdzić nie tylko swoją wiedzę, umiejętności i kreatywność, ale też zobaczyć, jak funkcjonuje świat biznesu.

W tegorocznej edycji konkursu przygotowano dwie kategorie: Brand Challenge i Tech Challenge. Nasi studenci postanowili spróbować swoich sił w tej drugiej. Zadanie mieli nie lada – stworzyć koncepcję innowacyjnego produktu dla marki L’Oréal Men Expert, i to produktu mającego przyciągnąć nowych konsumentów – millennialsów. Oprócz samego pomysłu należało też przedstawić plan biznesowy.

Rozwiązanie jak spełnienie marzeń

Zespół z Politechniki Warszawskiej wymyślił produkt do pielęgnacji włosów działający bez kontaktu z wodą. – Cała idea polegała na stworzeniu materiału, który dzięki swoim właściwościom chemicznym i fizycznym byłby w stanie absorbować sebum z włosów – opowiada Dominik Gutowski. – Taki materiał osadzony byłby na grzebieniu, którym wystarczyłoby się tylko przeczesać, aby mieć czyste włosy. Zainspirowaliśmy się istniejącymi na rynku gąbkami absorpcyjnymi, które np. absorbują ropę naftową i używane są do zbierania ropy w oceanach, m.in. po katastrofach tankowców. Niestety nie mamy prototypu produktu. Nasza wiedza opiera się na założeniach i przeczytanych artykułach naukowych. Ale takie jest właśnie zadanie naukowca: przekraczać kolejne granice.

Studenci Wydziału Chemicznego pracowali nad swoim rozwiązaniem przez około 2 miesiące. – W tym czasie przeanalizowaliśmy, z jakimi problemami pielęgnacji ciała mierzą się mężczyźni, wymyśliliśmy produkt, sprawdziliśmy, czy coś takiego teoretycznie jest możliwe do wykonania i obmyśliliśmy plan biznesowy – opisuje Dominik Gutowski.

Co ciekawe, to wcale nie czysto techniczne aspekty rozwiązania, a jego biznesowa otoczka stanowiły dla naszych młodych inżynierów największe wyzwanie. – Na szczęście mogliśmy liczyć na pomoc pracowników firmy L’Oreal – mówi Dominik Gutowski.

Drużyny: FloChemists z PW i Magnets z Akademii Leona Koźmińskiego czekają na wyniki finału regionalnego

Drużyny: FloChemists z PW i Magnets z Akademii Leona Koźmińskiego czekają na wyniki finału regionalnego, fot. Twitter / L'Oreal Polska

W drodze do Paryża

W międzynarodowym finale konkursu wzięły udział 42 drużyny z całego świata (po 21 w każdej z konkursowych kategorii). Żeby pojechać do Paryża, należało pokonać kilka etapów: zakwalifikować się do finału krajowego, zostać jego laureatem, a następnie błysnąć w finale regionalnym na tyle, by awansować do finału. – Finał miał konstrukcję targów – mówi Dominik Gutowski. – Jurorzy chodzili między boxami zespołów. Każdy team miał 5 minut na swój pitch, a potem przez kolejne 5 minut odpowiadał na pytania. W sumie 10 minut, żeby przekonać do swojego produktu.

Na koniec najwięcej powodów do radości miały drużyny z Brazylii (wygrana w kategorii Tech), Tajlandii (wygrana w kategorii Brand) oraz Singapuru (zespół otrzymał nagrodą CSR).

Co dalej?

– Na razie nasz pomysł zostanie na etapie projektu – mówi o planach Dominik Gutowski. – Aby go rozwinąć na pewno potrzeba sporo czasu, badań i pieniędzy, co trochę nas ogranicza.

Młodzi inżynierowie chcą jednak wykorzystać wiedzę i doświadczenie zdobyte dzięki udziałowi w L’Oréal Brandstorm 2017. – Myślę, że ten konkurs był dobrym sposobem na zapoznanie się z działaniem start-upów i inspiracją do wymyślania następnych pomysłów, które na pewno będziemy chcieli rozwijać właśnie w postaci start-upów – podsumowuje Dominik Gutowski.

 

Agnieszka Kapela

Biuro ds. Promocji i Informacji