Znak Politechniki Warszawskiej

Hyperloop – transportowa rewolucja w rękach studentów

Członkowie zespołów Hyper Poland oraz Hyper Poland University Team

Członkowie zespołów Hyper Poland oraz Hyper Poland University Team, fot. odpalprojekt.pl

Czy polscy naukowcy są w stanie konkurować ze specjalistami z państw bogatszych i bardziej rozwiniętych? Oczywiście! Udowadniają to polscy studenci z zespołu Hyper Poland University Team. Drużna zakwalifikowała się do finału zawodów polegających na skonstruowaniu jednoosobowej kapsuły Hyperloopa. Są w tym gronie jedną z czterech europejskich ekip, jedyną z Europy Środkowo-Wschodniej.

Hyperloop to ultranowoczesny środek transportu. Łączy elastyczność samochodu, szybkość samolotu i wygodę pociągu. Kapsuła pojazdu porusza się w rurze, w której panuje bardzo niskie ciśnienie. Wykorzystuje do tego lewitację magnetyczną. Dzięki tym uwarunkowaniom podróż z Warszawy do Wrocławia mogłaby trwać zaledwie 23 minuty. Poza samymi pojazdami i rurami, w których miałyby się poruszać, powstać mają także dworce, ulokowane w centrach miast, nie na obrzeżach – jak lotniska, co znacznie wydłuża czas podróży samolotami. Pomysłodawcą Hyperloopa jest Elon Musk, właściciel firmy SpaceX.

Prace nad tym nowoczesnym rozwiązaniem trwają także w Polsce. Ekipa Hyper Poland, złożona przede wszystkim z osób związanych z Politechniką Warszawską i Politechniką Wrocławską zajmuje się opracowaniem docelowej koncepcji Hyperloopa. Wspiera także promocyjnie studentów z Hyper Poland University Team, którzy skupiają się na udziale w zawodach organizowanych przez firmę SpaceX. – Grupa studencka działa niezależnie od grupy Hyper Poland – podkreśla Krzysztof Tabiszewski, założyciel Hyper Poland.

Niezwykła kapsuła

Zawody Hyperloop Pod Competition odbędą się pod koniec sierpnia 2017 roku w Kalifornii. 24 zespoły z całego świata, które zakwalifikowały się do finału, będą wówczas testować swoje kapsuły na specjalnie przygotowanym torze. Ma on długość ok. 1,5 kilometra i średnicę 2 metrów. – Celem zawodów jest osiągnięcie jak największej prędkości oraz bezpieczne wyhamowanie – wyjaśnia Paweł Radziszewski, student Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW, kierujący zespołem Hyper Poland University Team. – Stworzenie systemu hamulcowego, który to zapewni, to chyba największe wyzwanie, bo tor jest krótki, a prędkość wysoka. Maksymalna, jaką chcemy osiągnąć na tym torze, to ok. 430 km/h.

Kapsuła ma ważyć 290 kg i być stosunkowo niewielka (370 x 88 x 104 cm). Będzie wyposażona w wewnętrzny napęd (cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 435 koni mechanicznych) i systemy lewitujące (które pozwolą unieść pojazd ponad tor, dzięki czemu będzie w stanie tak szybko się poruszać). Do stworzenia kapsuły zostaną wykorzystane lekkie materiały, typowe dla technologii lotniczych, czyli stopy aluminium i włókna węglowe. Wszystko po to, by możliwe było uniesienie pojazdu.

– Opór powietrza przy prędkości przelotowej będzie stanowił równoważność 3,5 kg – mówi Paweł Radziszewski. – W porównaniu z osiąganą prędkością to niska wartość.

W czasie testów kapsuła nie będzie przewozić człowieka. Regulamin zawodów wymaga jedynie, by było w niej miejsce na manekina.

 

Wsparcie pilnie potrzebne

Żeby wybudować prototyp kapsuły i pojechać na konkurs do Stanów Zjednoczonych, potrzeba minimum 150 tys. złotych. Zgromadzenie takich środków to duże wyzwanie, dlatego zespół postanowił zbierać pieniądze na portalu crowdfundingowym odpalprojekt.pl. Zbiórka "HYPER POLAND – JEDŹ Z NAMI Z PRĘDKOŚCIĄ DŹWIĘKU!" potrwa do 12 maja 2017 roku. – Pomagamy grupie studenckiej zebrać potrzebne fundusze, ponieważ zależy nam na rozwoju projektu w Polsce – mówi Krzysztof Tabiszewski. – Jesteśmy przekonani, że dzięki udziale w konkursie studenci zdobędą bardzo cenne doświadczenie, potrzebne do budowy docelowego systemu Hyperloop w przyszłości.

– Naszym celem jest sprawdzenie naszych polskich rozwiązań w technologii Hyperloop na jedynym obecnie istniejącym torze Hyperloop – mówi Paweł Radziszewski. – To wyjątkowa szansa dla polskiej myśli technicznej, a każda złotówka wpłacona na budowę prototypu przybliża nas do wygranej w konkursie Hyperloop Pod Competition.

Zespół Hyper Poland University Team składa się z 25 osób. To członkowie sześciu kół naukowych. Drużynę tworzą:

studenci Politechniki Warszawskiej: Paweł Radziszewski (Team Leader), Serafin Bachman (Electronics Lead), Hubert Kamiński (Marketing Team), Łukasz Klimaszewski (Electronics Engineer), Jakub Kośnik (Electronics Engineer), Tomasz Kublin (Electromagnetic Systems Lead), Piotr Niedziółka (Marketing Team), Łukasz Niewiński (Aerodynamics Engineer), Łukasz Ordyszewski (Electromagnetic Systems Engineer), Joanna Patejuk (Composite Structures Engineer), Wojciech Sadowski (Pod Dynamics Engineer; Electronics Engineer), Mikołaj Siwek (Mechanical Engineer; Brake System), Karol Skrzypczyński (Electronics Engineer), Paweł Sobczak (Material Engineer), Natalia Strawa (Pod Dynamics Lead), Grzegorz Sykut (Mechanical Engineer; Frame Structure), Tomasz Szpartaluk-Kozak (FEM & Heat Transfer Engineer), Grzegorz Świątek (Mechanical Engineer; Brake System), Michał Tymosiuk (Electronics Engineer), Katarzyna Zawadzka (Mechanical Lead; Pod Suspension), Mateusz Żmudziński (Electromagnetic Systems Engineer),

– studenci Politechniki Wrocławskiej: Tomasz Dziubak (Electrical System Engineer) i Wojtek Pawlak (Electrical System Engineer),

– studentki Uniwersytetu Warszawskiego: Karolina Dzik (Marketing Lead) i Marta Kośnik (Marketing).

Opiekunem studentów jest dr hab. inż. Janusz Piechna, prof. PW z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa.

 

Agnieszka Kapela

Biuro ds. Promocji i Informacji