Znak Politechniki Warszawskiej

Badania - Innowacje - Technologie (BIT PW)

W cyklu Badania - Innowacje - Technologie (BIT PW) prezentujemy cały wachlarz dziedzin, którymi zajmują się pracownicy, studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej. Piszemy o ich wynalazkach, odkryciach, projektach.

Artykuły pokazują nie tylko efekt prac, ale też drogę, która doprowadziła (lub wciąż prowadzi) do sukcesu. Za pomysłami i odkryciami kryją się przecież pełni pasji ludzie. Chcemy w ten sposób zainspirować kolejnych badaczy.

Politechnika lata na najwyższym poziomie – KNA MelAvio

Zespół KNA MelAvio przed Gmachem Głównym PW

Gdyby tylko mogli, przesiadywaliby w swoim warsztacie do późnych godzin nocnych. Koło Naukowe Awioniki MelAvio robi wszystko, by zatriumfować w międzynarodowych zawodach UAV Challenge Medical Express 2016, które odbędą się we wrześniu w Australii.

Innowacje z Politechniki Warszawskiej mogą ulepszyć leczenie nowotworów

Wielkie rzeczy mogą być zamknięte w małe opakowania – tak jest z pewnością w przypadku walki z nowotworami. Nanotechnologia posiada ogromny potencjał w leczeniu nowotworów, ponieważ umożliwia skuteczniejszą terapię przy jednoczesnym ograniczeniu jej negatywnych efektów.

Józef Kosacki – inżynier na frontach II wojny światowej

Mine Detector (Polish) Mark I w użyciu w Afryce Północnej w 1942 roku

Studia na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej rozpoczął w 1928 roku, tytuł inżyniera elektryka otrzymał 5 lat później. Najważniejszy egzamin w życiu był jednak przed nim. Jego wykrywacz min był istotnym wkładem w zwycięstwo aliantów podczas II wojny światowej.

Studenckie Koło Naukowe "Biomech" – inżynierowie w służbie zdrowiu

Modele wydrukowane dzięki technologii 3D przez SKN Biomechaniki i Inżynierii Biomedycznej "Biomech"

Gdzie lekarz nie może, tam inżyniera pośle. Studenckie Koło Naukowe Biomechaniki i Inżynierii Biomechanicznej "Biomech" wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie pomaga lekarzom podczas planowania przedoperacyjnego.

Dźwigniowe wózki z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej

Wózek dźwigniowy z Wydziału Transportu PW

Wydawałoby się, że największym problemem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich jest fakt, że nie mogą chodzić. Zwykłe wózki inwalidzkie mogą prowadzić jednak do kolejnych kontuzji. Konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej pracują nad dźwigniowym wózkiem inwalidzkim, który uchroni poruszających się na wózkach m.in. przed urazami dłoni.

Egzoszkielet – naukowcy z Politechniki Warszawskiej w walce z niepełnosprawnością

Na zdjęciu zespół pracujący nad egzoszkieletem

Dla osób sprawnych ruchowo chodzenie jest najbardziej naturalną czynnością. W wyniku schorzeń, wypadków lub wrodzonych wad nie wszyscy mogą jednak poruszać się o własnych siłach. Naukowcy z Zakładu Konstrukcji Urządzeń Precyzyjnych Instytutu Mikromechaniki i Fotoniki Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej postanowili stawić czoła temu problemowi.

Stanisław Wigura – konstruktorski geniusz z Politechniki Warszawskiej

Kpt. Franciszek Żwirko i inż. Stanisław Wigura przy samolocie RWD-6, 1932 rok, Warszawa Okęcie, źr. Muzeum PW

Studia na Politechnice Warszawskiej rozpoczął w 1922 roku. Od początku zaangażował się w działalność Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej, gdzie stworzył swoje pierwsze konstrukcje. Jego kariera jako konstruktora została jednak przerwana w tragiczny sposób.

Lignina ropą przyszłości, czyli współczesna alchemia

dr hab. inż. Juan Carlos Colmenares, prof. IChF PAN, fot. BPI

– Nie patrzymy na odpad jak na problem, lecz rozwiązanie – podkreśla prof. dr hab. Juan Carlos Colmenares z Instytutu Chemii Fizycznej PAN. W obliczu ogromnych ilości zanieczyszczeń, a także wyczerpywania się tradycyjnych źródeł energii takie podejście wydaje się być panaceum na te problemy. Czy produkcja paliwa z ligniny jest możliwa?

Światłowody nie mają dla nich tajemnic – Koło Naukowe Optoelektroniki

Jonizacja powietrza z użyciem lasera impulsowego

W zeszłym roku udało im się wzbudzić plazmę w rdzeniu światłowodu, dziś konstruują laser średniej mocy o budowie modułowej. Choć ich praca nie jest może widowiskowa, to nie ustają we własnym rozwoju i budowaniu innowacyjnych technologii.

Pierwszy e-mail Tadeusza Węgrzynowskiego z Politechniki Warszawskiej ma już ponad 25 lat

Pan Tadeusz Węgrzynowski

Tadeusz Węgrzynowski, obecnie Kierownik Działu Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej, ćwierć wieku temu po raz pierwszy przesłał pozdrowienia mailem, który zapoczątkował erę poczty elektronicznej w Polsce.

Jak sięgając dna osiągnąć sukces – SKN Robotyki Podwodnej

Wizualizacja robota SKN Robotyki Podwodnej

Założyli koło naukowe, żeby wziąć udział w konkursie dla robotów podwodnych. Mówią, że trzeba im życzyć sięgnięcia dna, bo, paradoksalnie, będzie to oznaczało sukces. Studenci z Wydziału Mechanicznego Energetyki Lotnictwa budują podwodnego robota.

JD-2 – przedwojenne innowacje na PW

Startujący samolot

W grudniu 1925 roku Sekcja Lotnicza Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej utworzyła swoje warsztaty lotnicze. Mieściły się one w podziemiach Nowej Kreślarni, a montaż odbywał się w bramie Gmachu Chemii na Politechnice. To tutaj skonstruowano JD-2, pierwszy samolot sportowy, wykonany w kilku egzemplarzach.

Hyperloop – pojazd przyszłości z Politechniki Warszawskiej

Projekt Hyper Poland

Połączenie pociągu i samolotu – Hyperlooop. Podróż z Gdańska do Krakowa w 35 minut, w specjalnej kapsule będzie możliwa także dzięki pracy polskich inżynierów. Absolwenci i studenci Politechniki Warszawskiej zaprojektowali pojazd przyszłości.

Most z materiałów kompozytowych – innowacyjne rozwiązania z PW

W laboratoriach Uczelnianego Centrum Badawczego Politechniki Warszawskiej na Wydziale Inżynierii Materiałowej naukowcy pracowali nad próbkami kompozytów, z których zostały wykonane elementy mostu w miejscowości Błażowa pod Rzeszowem. Zespołem naszych naukowców kieruje dr. inż. Rafał Molak – budowa mostu to nie koniec badań.

Mechanoperowskity – przyszłość energetyki słonecznej

Ucieranie substancji chemicznych nie kojarzy się raczej z nowoczesnymi technologiami. Jednak prof. Janusz Lewiński wraz z zespołem działającym w ramach Środowiskowego Laboratorium Materiałów Funkcjonalnych i Nanotechnologii Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Chemii Fizycznej PAN udowadniają, że jest zupełnie inaczej.

Nanowarstwowe czujniki światłowodowe na straży bezpieczeństwa

Nanowarstwowe czujniki zdolne do natychmiastowego wykrycia zagrożenia biologicznego czy chemicznego to ważny krok do zrozumienia problemów związanych z inżynierią środowiska. Przede wszystkim jednak pomogą one chronić zdrowie oraz życie ludzi i zwierząt.

Kosmiczne mikroorganizmy „w rękach” studentów PW

Studenci z Sekcji Balonowej Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej prowadzą projekt BuLMA (Balloon micro Lifeform-and-Meteorite Assembler), którego celem jest badanie mikroorganizmów i mikrometeorów występujących w stratosferze. We wrześniu 2015 roku projekt został zgłoszony do kampanii REXUS/BEXUS prowadzonej przez agencje kosmiczne: Europejską, Niemiecką i Szwedzką. Obecnie, jako jeden z kilkunastu projektów z całej Europy, pozytywnie przeszedł pierwszy etap konkursu.

PRT - miejski transport przyszłości?

Przechodzień wchodzi na estakadę wysokości ok. 6 metrów, wsiada do niewielkiego pojazdu, podaje cel podróży po czym rozsiada się wygodnie. Pojazd sam wybiera optymalną trasę, unika kolizji, reaguje na sytuacje awaryjne i dowozi pasażera na miejsce bez przystanków pośrednich. Powyższy opis choć brzmi jak wycięty ze scenariusza filmu science fiction, definiuje system PRT (Personal Rapid Transit). Zespół z Politechniki Warszawskiej w ramach projektu Eco-Mobilność opracował takie rozwiązanie. Czy PRT pojawi się w przyszłości w polskich miastach?

Awatary 3D w służbie Fryderyka Chopina i Chińskiego Króla

Zakład Technik Wirtualnej Rzeczywistości Wydziału Mechatroniki PW nadaje obiektom cyfrową nieśmiertelność. O tradycji, która czerpie z nowoczesnych technik skanowania 3D opowiada dr hab. inż. Robert Sitnik, Kierownik Zakładu.

Projekt CanSat Launcher

Młodzi inżynierowie ze Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej wyznaczyli sobie kolejny ambitny cel. Sekcja Rakietowa chce zorganizować pierwszy polski konkurs eksperymentów typu CanSat, skierowany zarówno do pasjonatów nauki ze szkół średnich, studentów, a także pracowników naukowych uczelni wyższych i instytutów badawczych. Konkurs CanSat umożliwi przeprowadzenie wielu interesujących badań atmosferycznych mogących służyć nie tylko do poszerzania wiedzy i umiejętności uczestników, ale także przynoszących istotne wyniki naukowe. Obecnie zawody CanSatów odbywają się w kilku krajach Europy Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych.

PW-100 na Stulecie Politechniki Warszawskiej

Jednym z największych przedsięwzięć badawczych Politechniki Warszawskiej jest program PW-100. Jego celem jest zbudowanie dużego załogowego samolotu badawczego na potrzeby testów lotnych różnych systemów pokładowych, do których możemy zaliczyć m.in. radary mobilne, sensory termowizyjne, czujniki chemiczne, anteny, systemy teledetekcyjne. W kolejnych etapach rozwojowych system PW-100 będzie w pełni bezzałogowy i przeznaczony do zastosowań militarnych i paramilitarnych. Będzie mógł pełnić funkcje zwiadowcze, monitorujące i bojowe z pułapu 7 km.

Wristy – telefon pełen sprzeczności

Wristy to nie smartwatch! Pod jednym względem jest jednak bardzo „smart” – spełnia oczekiwania konkretnej grupy klientów. Czy wynalazek dwojga absolwentów Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej ma szansę na rynkowy sukces?

Innowacyjny silnik do samochodów hybrydowych

Nad projektem nowoczesnego silnika samochodowego pracuje zespół naukowo-badawczy z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW, kierowany przez dr. inż. Pawła Mazuro. Celem projektu PAMAR-4 jest opracowanie konstrukcji, wykonanie i przebadanie kompaktowego, wysokosprawnego i ekologicznego spalinowego silnika rewolwerowego, wykorzystującego system spalania HCCI. Przeznaczeniem silnika będzie zastosowanie go jako bardzo lekkiego i wydajnego generatora pokładowego energii elektrycznej (range extender) w hybrydowych samochodach przyszłości.

Misja lotnicza PW w Antarktyce

Wystarczy im siedem metrów aby wzbić się w powietrze, a ich główną misją jest zbadanie liczebności populacji pingwinów w Antarktyce oraz wykonanie ortofotomapy terenów badawczych. Mowa o bezzałogowych samolotach skonstruowanych przez zespół z Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW).

Zwykły zegarek z niezwykłym paskiem

Unique – czy można było wymyślić nazwę lepiej pasującą do unikalnego wynalazku? Pewnie nie. Pewne jest natomiast to, że absolwenci Politechniki Warszawskiej, którzy stworzyli inteligentny pasek do zegarka zdobywają za swój innowacyjny pomysł liczne nagrody. Czy przełożą się one na rynkowy sukces Unique?