Znak Politechniki Warszawskiej

Badania - Innowacje - Technologie (BIT PW)

W cyklu Badania - Innowacje - Technologie (BIT PW) prezentujemy cały wachlarz dziedzin, którymi zajmują się pracownicy, studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej. Piszemy o ich wynalazkach, odkryciach, projektach.

Artykuły pokazują nie tylko efekt prac, ale też drogę, która doprowadziła (lub wciąż prowadzi) do sukcesu. Za pomysłami i odkryciami kryją się przecież pełni pasji ludzie. Chcemy w ten sposób zainspirować kolejnych badaczy.

Most z materiałów kompozytowych – innowacyjne rozwiązania z PW

W laboratoriach Uczelnianego Centrum Badawczego Politechniki Warszawskiej na Wydziale Inżynierii Materiałowej naukowcy pracowali nad próbkami kompozytów, z których zostały wykonane elementy mostu w miejscowości Błażowa pod Rzeszowem. Zespołem naszych naukowców kieruje dr. inż. Rafał Molak – budowa mostu to nie koniec badań.

Mechanoperowskity – przyszłość energetyki słonecznej

Ucieranie substancji chemicznych nie kojarzy się raczej z nowoczesnymi technologiami. Jednak prof. Janusz Lewiński wraz z zespołem działającym w ramach Środowiskowego Laboratorium Materiałów Funkcjonalnych i Nanotechnologii Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Chemii Fizycznej PAN udowadniają, że jest zupełnie inaczej.

Nanowarstwowe czujniki światłowodowe na straży bezpieczeństwa

Nanowarstwowe czujniki zdolne do natychmiastowego wykrycia zagrożenia biologicznego czy chemicznego to ważny krok do zrozumienia problemów związanych z inżynierią środowiska. Przede wszystkim jednak pomogą one chronić zdrowie oraz życie ludzi i zwierząt.

Kosmiczne mikroorganizmy „w rękach” studentów PW

Studenci z Sekcji Balonowej Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej prowadzą projekt BuLMA (Balloon micro Lifeform-and-Meteorite Assembler), którego celem jest badanie mikroorganizmów i mikrometeorów występujących w stratosferze. We wrześniu 2015 roku projekt został zgłoszony do kampanii REXUS/BEXUS prowadzonej przez agencje kosmiczne: Europejską, Niemiecką i Szwedzką. Obecnie, jako jeden z kilkunastu projektów z całej Europy, pozytywnie przeszedł pierwszy etap konkursu.

PRT - miejski transport przyszłości?

Przechodzień wchodzi na estakadę wysokości ok. 6 metrów, wsiada do niewielkiego pojazdu, podaje cel podróży po czym rozsiada się wygodnie. Pojazd sam wybiera optymalną trasę, unika kolizji, reaguje na sytuacje awaryjne i dowozi pasażera na miejsce bez przystanków pośrednich. Powyższy opis choć brzmi jak wycięty ze scenariusza filmu science fiction, definiuje system PRT (Personal Rapid Transit). Zespół z Politechniki Warszawskiej w ramach projektu Eco-Mobilność opracował takie rozwiązanie. Czy PRT pojawi się w przyszłości w polskich miastach?

Awatary 3D w służbie Fryderyka Chopina i Chińskiego Króla

Zakład Technik Wirtualnej Rzeczywistości Wydziału Mechatroniki PW nadaje obiektom cyfrową nieśmiertelność. O tradycji, która czerpie z nowoczesnych technik skanowania 3D opowiada dr hab. inż. Robert Sitnik, Kierownik Zakładu.

Projekt CanSat Launcher

Młodzi inżynierowie ze Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej wyznaczyli sobie kolejny ambitny cel. Sekcja Rakietowa chce zorganizować pierwszy polski konkurs eksperymentów typu CanSat, skierowany zarówno do pasjonatów nauki ze szkół średnich, studentów, a także pracowników naukowych uczelni wyższych i instytutów badawczych. Konkurs CanSat umożliwi przeprowadzenie wielu interesujących badań atmosferycznych mogących służyć nie tylko do poszerzania wiedzy i umiejętności uczestników, ale także przynoszących istotne wyniki naukowe. Obecnie zawody CanSatów odbywają się w kilku krajach Europy Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych.

PW-100 na Stulecie Politechniki Warszawskiej

Jednym z największych przedsięwzięć badawczych Politechniki Warszawskiej jest program PW-100. Jego celem jest zbudowanie dużego załogowego samolotu badawczego na potrzeby testów lotnych różnych systemów pokładowych, do których możemy zaliczyć m.in. radary mobilne, sensory termowizyjne, czujniki chemiczne, anteny, systemy teledetekcyjne. W kolejnych etapach rozwojowych system PW-100 będzie w pełni bezzałogowy i przeznaczony do zastosowań militarnych i paramilitarnych. Będzie mógł pełnić funkcje zwiadowcze, monitorujące i bojowe z pułapu 7 km.

Wristy – telefon pełen sprzeczności

Wristy to nie smartwatch! Pod jednym względem jest jednak bardzo „smart” – spełnia oczekiwania konkretnej grupy klientów. Czy wynalazek dwojga absolwentów Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej ma szansę na rynkowy sukces?

Innowacyjny silnik do samochodów hybrydowych

Nad projektem nowoczesnego silnika samochodowego pracuje zespół naukowo-badawczy z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW, kierowany przez dr. inż. Pawła Mazuro. Celem projektu PAMAR-4 jest opracowanie konstrukcji, wykonanie i przebadanie kompaktowego, wysokosprawnego i ekologicznego spalinowego silnika rewolwerowego, wykorzystującego system spalania HCCI. Przeznaczeniem silnika będzie zastosowanie go jako bardzo lekkiego i wydajnego generatora pokładowego energii elektrycznej (range extender) w hybrydowych samochodach przyszłości.

Misja lotnicza PW w Antarktyce

Wystarczy im siedem metrów aby wzbić się w powietrze, a ich główną misją jest zbadanie liczebności populacji pingwinów w Antarktyce oraz wykonanie ortofotomapy terenów badawczych. Mowa o bezzałogowych samolotach skonstruowanych przez zespół z Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW).

Zwykły zegarek z niezwykłym paskiem

Unique – czy można było wymyślić nazwę lepiej pasującą do unikalnego wynalazku? Pewnie nie. Pewne jest natomiast to, że absolwenci Politechniki Warszawskiej, którzy stworzyli inteligentny pasek do zegarka zdobywają za swój innowacyjny pomysł liczne nagrody. Czy przełożą się one na rynkowy sukces Unique? 

Bioimplant odtworzy chorą kość

Wytwarzanie bioimplantów „na miarę”, wspomagających regenerację i odtworzenie ubytków kostnych u ludzi i zwierząt to cel grupy naukowców z Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej pod kierownictwem prof. nzw. dr hab. inż. Wojciecha Święszkowskiego.

PW promuje rozwój Jednostek Samorządu Terytorialnego

Jak rozwijają się polskie miasta i gminy? Od ponad dekady na to pytanie odpowiadają badacze z Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej, którzy są autorami słynnego Rankingu Zrównoważonego Rozwoju Jednostek Samorządu Terytorialnego. 

PW-SAT2. Kolejny satelita z Politechniki Warszawskiej w budowie

Od 1957 roku ludzkość wysyła obiekty kosmiczne na orbitę okołoziemską. Obecnie nad naszymi głowami znajduje się ok. 3.600 satelitów z czego tylko 1.000 aktywnych. Dotychczas skatalogowano ok. 20.000 obiektów o średnicy większej niż 5 cm wytworzonych przez człowieka. Szacunki mówią o 300.000 śmieciach mniejszych niż 1 cm. Na tę liczbę składają się m.in. części rakiet wielostopniowych, satelitów i pozostałości eksploatacyjne będące wynikiem np. satelitarnych zderzeń. Są to tzw. kosmiczne śmieci.

Skaner miejsca zbrodni

Na Wydziale Mechatroniki PW powstaje skaner tworzący trójwymiarową wizualizację miejsca zdarzenia. Czy polską kryminalistykę czeka technologiczna rewolucja? 

Naukowcy z Wydziału Architektury twórcami pierwszego w Polsce domu z ziemi

7 grudnia 2012 roku w Parku Ekologicznym w Pasłęku odbyło się uroczyste oddanie do użytku budynku doświadczalno-dydaktycznego wykonanego z surowej ziemi. Autorami projektu są pracownicy Wydziału Architektury PW - prof. dr hab. Teresa Kelm, dr inż. arch. Jerzy Górski oraz mgr inż. arch. Marek Kołłątaj.

Nowa komorowa protezka strzemiączka

Konstrukcja naśladuje budowę fizjologicznej okolicy niszy okienka owalnego, stanowiąc tym samym alternatywę dla protezki tłoczkowej. Projekt, autorstwa naukowców z Wydziału Mechatroniki PW, został wyróżniony w konkursie TANGO. 

Analiza i kontrola dysparycji dla potrzeb realistycznej wizualizacji stereoskopowej

Prof. Przemysław Rokita oraz mgr inż. Łukasz Dąbała, z Zakładu Grafiki Komputerowej Instytutu Informatyki WEiTI PW, we współpracy z Instytutem Maxa Plancka oraz MIT opracowali nowe metody generowania wysokiej jakości obrazów stereoskopowych wykorzystujące oryginalną metodę analizy i kontroli dysparycji.

Rozwiązania dla branży energetycznej

Zespół pracowników Zakładu Sieci i Systemów Elektroenergetycznych (Wydział Elektryczny), w ramach projektów 4RES oraz ElGrid realizowanych przez firmę Globema Sp. z o. o., przy współudziale Instytutu Elektroenergetyki Politechniki Warszawskiej opracował innowacyjne metody obliczeniowe, optymalizacyjne oraz prognostyczne dla branży energetycznej.

Supersamochód - kompromis pomiędzy estetyką a aerodynamiką

Politechnika Warszawska ma swój wkład w budowę pierwszego polskiego supersamochodu, jakim jest Arrinera Hussarya. Zespół pod kierownictwem prof. nzw. dr. hab. inż. Janusza Piechny (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW) brał udział w testach aerodynamiki. Ponadto pracował nad aktywnym systemem tłumienia drgań pojazdu (Arrinera Automotive S.A. i Politechnika Warszawska otrzymali finansowanie w kwocie 2 634 400 zł od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na ten cel).

Wkład PW w misję Rosetta

W nadchodzących dniach lądownik Philae europejskiej misji Rosetta podejmie pierwsze w historii ludzkości badania geologiczne na powierzchni komety. W podłoże wbije się penetrator MUPUS, którego wyjątkowe parametry mechaniczne osiągnięto dzięki metodzie inżynierii powierzchni opracowanej na Wydziale Inżynierii Materiałowej PW. Zastosowano w nim także układ scalony Rosettabis zaprojektowano w Instytucie Mikroelektroniki i Optoelektroniki PW. 

Tranzystory z półprzewodników szerokopasmowych w energoelektronice

W jaki sposób przekształcać energię elektryczną przy jak najmniejszych stratach mocy? Nad wykorzystaniem do tego celu tranzystorów wykonanych z półprzewodników o szerokim paśmie przewodzenia - węglika krzemu (SiC) i azotku galu (GaN) pracują badacze w Zakładzie Elektroniki Przemysłowej Politechniki Warszawskiej.

Metodyka oceny ryzyka na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego RP

Unijny Mechanizm Ochrony Ludności nakazuje każdemu krajowi członkowi UE wprowadzenie krajowej metodyki oceny ryzyka w ochronie infrastruktury krytycznej państwa. Wydział Zarządzania PW brał udział w opracowaniu dokumentu.

PIKAOM, czyli nowe technologie w diagnostyce patomorfologicznej

 "Platforma internetowa komputerowej analizy obrazów mikroskopowych do wspomagania współczesnej diagnostyki patomorfologicznej" to projekt badawczy realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą: Wojskowy Instytut Medyczny, Instytut Biocybernetyki Inżynierii Biomedycznej PAN oraz Politechnika Warszawska - zespół prof. nzw. dr. hab. inż. Tomasza Markiewicza z Wydziału Elektrycznego.