Znak Politechniki Warszawskiej

Jak odczarować naukę matematyki?

Dzieci siedzą przy komputerach i korzystają z platformy internetowej „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy”

Z platformy internetowej korzystają już uczniowie, głównie ze szkół z Warszawy i okolic, fot. Urząd M. St. Warszawy Dzielnica Wola

Jest nudna, trudna, a w formie, znanej ze szkolnych podręczników, także oderwana od rzeczywistości i nieprzydatna. Tak często postrzegana jest matematyka. Czy z tymi stereotypami można walczyć? Tak! Robią to naukowcy z Politechniki Warszawskiej.

– Obecnie sposób nauczania matematyki wygląda tak, że wszyscy uczniowie z klasy traktowani są jednakowo – mają jeden zbiór z zadaniami i po kolei je rozwiązują – mówi dr inż. Łukasz Błaszczyk z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych PW. – A są grupy, którego do tego systemu nie pasują. To uczniowie popełniający błędy już w pierwszym zadaniu i ci, którzy po trzech podobnych ćwiczeniach czują się znudzeni.

Projekt „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy” ma pomóc unikać takich sytuacji. To unikalna w skali światowej platforma internetowa.

– Uczeń dostaje do rozwiązania zadania dopasowane do niego: do jego wcześniejszych wyników, możliwości, oczekiwań, błędów, jakie popełnia – wyjaśnia dr Błaszczyk. – Odciążamy nauczyciela, bo to system automatycznie dobiera zadania. Wszystko odbywa się wewnątrz programu, przy pomocy algorytmów sztucznej inteligencji, z wykorzystaniem dotychczas zebranych danych o całej populacji uczniów biorących udział w projekcie.

Cały artykuł do przeczytania w cyklu Badania - Innowacje - Technologie>>>

W cyklu Badania - Innowacje - Technologie (BIT PW) publikujemy teksty o odkryciach i pomysłach pracowników, studentów i absolwentów Politechniki Warszawskiej.

Artykuły z cyklu BIT PW są dostępne w dwóch wersjach językowych:

Zachęcamy osoby prowadzące innowacyjne badania do kontaktu z Biurem ds. Promocji i Informacji (Sekcją ds. Popularyzacji Nauki) w celu zgłaszania swoich projektów: