Znak Politechniki Warszawskiej

Wyjątkowa makieta kolejowa

Fragment makiety kolejowej na Wydziale Transportu PW, fot. IntermodalNews

Fragment makiety kolejowej na Wydziale Transportu PW, fot. IntermodalNews

Zajmuje powierzchnię równą średniej wielkości kawalerce i składa się z aż 150 metrów torów, 120 rozjazdów i 320 semaforów. To jednak nie wszystko. Jakie funkcjonalności kryje w sobie nowa nowa makieta kolejowa znajdująca się w jednej z pracowni Wydziału Transportu PW?

To narzędzie, które łączy w sobie dwie cechy. Z jednej strony odwzorowuje prawdziwy system kolejowy i przenosi do skali mikro stosowane w nim rozwiązania – urządzenia sterowania ruchem, semafory, bocznice, nastawnie kolei normalnotorowej i wąskotorowej. Z drugiej strony prezentuje olbrzymi walor edukacyjny. Pozwala nie tylko zapoznać się z najnowocześniejszymi patentami branży kolejowej, ale również wykształcić umiejętność rozwiązywania praktycznych problemów. System ma opcję wywoływania usterek, które umożliwiają studentom zetknięcie się z wyzwaniami kierujących ruchem kolejowym.

Więcej o makiecie, której pomysłodawczynią jest prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna, dziekan Wydziału Transportu PW, a głównym wykonawcą dr inż. Piotr Gołębiowski, można przeczytać w wywiadzie na portalu intermodalnews.pl (część 1. | część 2.). Zachęcamy również do obejrzenia materiału przygotowanego przez portal.